Teaching that Sticks

av mattsochaxelkexar

Titel: Teaching that Sticks

Vem och när? Heath och Dan Chip

Handlar om, i stora drag? Deras syn på hur man får idéer ”to stick”, alltså hur de fastnar hos folk. Varför fastnar vandringssägner så lätt i minnet hos folk, men inte algebra? SUCCES – Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, och Story. Har en [sak] dessa sex egenskaper, kommer det att fastna hos folk.

Slutsats/tes: Är den relevant för vårt jobb? Mjo, till viss del. Kanske inte som litteratur i artikeln, men vi borde helt klart ha detta i åtanke när vi konstruerar vår modul. De snackar just specifikt om lärande, och hur man får saker att stick-a där.

  • Principle of anchoring – att befästa saker i kunskap eleverna redan har. Bohrs atommodell jämförs med solsystemet. Sedan är ju Bohrs atommodell skit, men det tar de inte upp.
  • Unexpected. populärt att använda sig av mysteries. Kittla nyfikenheten. En ”A-ha-upplevelse” är bättre om den föregås av en ”Huh?”-upplevelse. Nyfikenhet uppstår när vi känner ett gap i vår kunskap. Men först måste man få eleverna att känna att de behöver fylla gapet. ”Why do men need nipples?” Det är ju självklart att män har bröstvårtor, men… Varför? Visst blir man lite nyfiken?
  • De berättar om en mattelärare som skulle förklara funktioner för sina elever, alltså konceptet med f(x). Till sin hjälp hade denne syrsor. Vid 85 grader Fahrenheit surrar de i en viss frekvens. Hen ställde fråga till eleverna om surret skulle öka eller minska om man höjde termostaten i terrariet. De surrade fortare, och efter ett par försök visade det sig att man kunde förutse hur fort de skulle surra beroende på värmen. En funktion alltså!
  • ”Concreteness etches ideas into our brain”
  • The trick with using statistics is to focus on the relationship.

Något annat? Män har bröstvårtor för att det skulle se konstigt ut annars.

/Axel